1852. Deelname in de Drentsche Veen en Middenkanaal Mij.
1854. Opening eerste kanaalpand,waarbij de Directie aan boord was van de
boeier "De Twee Gebroeders" van de dhr. Goedkoop.
1855. Gebroeders Goedkoop pachters van het Buiksloter Veer.
1858 - 1869. Gebroeders Goedkoop pachters van het Tolhuis.
1858. Gebroeders Goedkoop tezamen met G.Schaak en J.van Haaften aannemers
van de bouw Ooster en Westerhoofd voor totaal f 430.000.
Stoombootdienst Amsterdam - Purmerend.
In 1859 geopend met trek- of jaagschuiten en in 1866 voortgezet met stoomboten in aansluiting met de diligences op het traject Purmerend - Hoorn.
Schroefstoomboot "Stad Amsterdam" in 1866 in dienst gesteld.
Veeboot "BEEMSTER" in 1872 in dienst gesteld.
Schroefstoomboot "ANTILOPE" in 1869 in dienst gesteld.
Salonboot "MERCURIUS" in 1878 in dienst gesteld.
Salonboot "CERES" in 1881 in dienst gesteld.
De dienst is geëindigd op 31 december 1897 door verkoop van de salonboot "CERES", schroefstoomboot "ANTILOPE", het stationsgebouw te Purmerend, evenals dat te Buiksloot, de aanlegsteigers Purmerend, Purmerland, Schouw en Buiksloot aan de Noord-Hollandsche Tramweg Maatschappij voor
f 34.000,--.
1862. Opening sleepdienst in het Oosterdok met radersleepboot Oosterdok.
1864. Deelname Gebroeders Goedkoop in steengroeve Hummelsberg bij Linz (1/2 aandeel ad 50 mille).
1866. Opening schroef stoomsleepdienst "Noord-Holland" met drie nieuwe sleepboten.
1872. Opening sleepdienst op het Noordzeekanaal tot Velzen (t.b.v. kanaal en sluisbouw).
1876. Opening sleepdienst op Noordzeekanaal tot sluizen IJmuiden.
Stoombootdienst Amsterdam - IJmuiden
Op 12 augustus 1876 geopend. s.s. "DOLPHIJN" gebouwd in 1878. s.s. "STAD PURMEREND"aangekocht in 1876.
De dienst is geëindigd op 1 mei 1920 door verkoop van de schepen, stations en steigers aan N.V. Alkmaar Packet voor de som van f 475.000,--.
Sleepdienst op de Rijn
Schroefsleepboot "MARIE"in dienst gesteld op 1 januari 1879, gebouwd voor
f 82.000 in 1887 verkocht.
Stoombootdienst Amsterdam - Beverwijk
Jaar van opening onbekend. s.s." Pomona 2" 1881 dienst gestaakt.
Aandelen in steenbreuken te Linz en Rhein
31 december 1882: 1/4 aandeel in steenbreuk Dattenberg f 26.000,--
1/4 aandeel in steenbreuk Wolfsberg f 4.000,--
1/4 aandeel in steenbreuk Hummelsberg f 50.000
Stoombootdienst Amsterdam - Monnickendam - Edam
Geopend in december 1884 met de 2 salonboten "Monnickendam" en "Edam"; de dienst is na scherpe concurrentie met de Noord-Hollandsche Tramweg Mij. opgeheven in januari 1889.
Radersleepboten "Overijssel"en Oosterdok"en sleepbootje "Vooruitgang" werden in 1885 verkocht.
1885. Gebroeders Goedkoop verzorgen tournee Keizerin van Oostenrijk met stoomjacht.
Firmant Pieter Goedkoop als begeleider aangezocht.
Stoombootveer op de Amstel.
Werd geëxploiteerd van 1886 tot 1889 en in dat jaar verkocht aan de Gemeente Amsterdam. Onderhield verbinding op de Amstel bij de Tolstraat tussen linker en rechter- oever.
Winst- en verliesrekening van Gebr. Goedkoop van 1894 tot 1905.
De Heer J.H. Bergmann was agent voor de I.T.C. te Amsterdam en trachtte op zijn beurt het slepen bij vertrek ter plaatse aan te nemen, Waarmede hij echter weinig succes bereikte. Gebr. Goedkoop ondervond grote steun van de Amsterdamse cargadoorskantoren, waarmede zij reeds sedert tal van jaren zeer bevriend was. In augustus 1901, dus nog in hetzelfde jaar, begon de concurrentie van de zijde der I.T.C. te verslappen en was het niet langer nodig de sleepboot "WILLEM HENDRIK" in huur te houden. In november kwam van de Heer Horstmann het voorstel om zich uit de Amsterdamse Haven terug te trekken., indien Gebr. Goedkoop hemf 25.000,-- uitkeerde.
Dit voorstel werd niet aangenomen en de concurrentie werd evengoed geëindigd, dit heeft Gebr. Goedkoop, maar nog veel meer de Internationale Tug Company zeer veel geld had gekost.
Gebr. Goedkoop heeft van 1899 t/m 1905 een dienst geëxploiteerd van IJmuiden naar de Noordzee tot nabij de pier van Scheveningen voor passagiers; de dienst werd eerst dagelijks uitgevoerd met het s.s. "SOMMELSDIJK"dat daarvoor te Dordrecht gehuurd werd; vele dagen kon de wind en slecht weer niet gevaren worden en waren er alleen des zondags voldoende passagiers om de tocht rendabel te doen zijn; daar de vervoerscapaciteit van Amsterdam naar Velsen en IJmuiden te gering was, huurde de firma het volgende seizoen de salonboot Zwolle van de firma Koppe die alleen des zondags voer en ook de passagiers van Amsterdam tot IJmuiden vervoerde en darna bij gunstig weer de tocht op de Noordzee uitvoerde.
Deze Noordzeetochtjes waren toch te afhankelijk van de weergesteldheid en zijn na drie of vier seizoen uitgevoerd te zijn gestaakt.
Toen de enige firmant van de firma Gebr. Goedkoop, de Heer Jan Goedkoop Dzn, na een ongesteldheid van 10 dagen op 2 oktober 1901 te 3 uur n.m. overleed in zijn woning Binnenkant 18 te Amsterdam ( waar beneden de kantoren gevestigd waren) , volgde zijn enige zoon Jan Goedkoop Jr. hem op.
Deze was geboren op 8 oktober 1875, dus 25 jaar oud, en werd door zijn ooms, Pieter Goedkoop Dzn en Daniël Goedkoop Dzn met de leiding belast met een proeftijd van 6 maanden.
Dit in verband met een obligatieschuld van circa f 83.000,--, die de firma toen nog bij familieleden van wijlen den Heer Jan Goedkoop Dzn. had.
Jan Goedkoop Jr. was sinds 17 juli 1893 en vanaf 1898 als procuratiehouder op het kantoor van Gebr. Goedkoop werkzaam.
De firma exploiteerde toen de stoombootdienst van Amsterdam naar IJmuiden met de salonboten "DOLHIJN" en "MERCURIUS", de veeboot "BEEMSTER" voor het vervoer van vee tussen Purmerend en Amsterdam en tijdens de veemarkten ook van Texel, Hoorn, Alkmaar en Leiden, evenals de goederenvrachtdienst van Amsterdam op den Helder met het s.s. ÄNNA CORNELIA".
Voorts de sleepdienst Noord-Holland met de sleepboten "NOORD-HOLLAND" No.1, No. 2, No. 6 No. 7, met de sleepboten van de firma Suyver, genaamd "HOLLAND" en "HAARLEM" en de sleepboot "t' Zand"
Bovendien werden baggerwerken uitgevoerd met de baggermolens "AMSTERDAM"en "No. 3", 1 elevator en 10 modderbakken, terwijl de firma tevens een inrichting bezat om boeiankers in de grond te draaien alsmede een houten bok genaamd "HERCULES".
Uitvoerder van de aannemerij was de Heer Maarten de Bruin.
Bij de aannemerij behoorden verder de sleepboten "ANNA"en "BETSY", diverse heikarren en heistellingen.
Al dit materieel was reeds vrij oud en uit de tijd, zodat vernieuwing dringend noodzakelijk was.
Hiermede werd door Jan Goedkoop Jr. , na de dood van zijn vader met spoed begonnen zoals verder zal blijken.
Tenslotte verkocht de firma basaltsteen voor de Basalt Maatschappij te Rotterdam.
In 1902 werden de lichterschepen "JONGE DANIEL" en "CASTOR", welke eveneens eigendom van de firma waren en geen winst opleverden verkocht.
In dat jaar werden van de firma Suyver de sleepboten "HAARLEM" "t' ZAND" en "HOLLAND", welke reeds door Gebr. Goedkoop werden geëxploiteerd, gekocht om weer aan de sloper te worden verkocht, met uitzondering van de sleepboot "HOLLAND", die aan de vloot werd toegevoegd.
Te Sliedrecht werd de sleepboot "PIETJE ELISABETH" aangekocht en onder de naam "JAN GOEDKOOP DZN" in de vaart gebracht.
Ook werd dat jaar te Velsen voor de IJmuider-dienst een nieuwe steiger en een stenen kantoorgebouw gebouwd.
In Buiksloot bezat de firma een werf met twee loodsen en een woonhuis.
De vaartuigen van de aannemerij werden op deze werf gerepareerd.
In 1904 werd de sleepboot "JAN GOEDKOOP DZN" met winst aan de Goudkust van Afrika verkocht en werd opdracht gegeven tot bouw van de sleepboten "DANIEL GOEDKOOP" en ÄNTOINETTE W. GOEDKOOP", alsmede voor een nieuwe stoomketel voor de sleepboot "HOLLAND" terwijl de sleepboot "NOORD HOLLAND"
No. 7" een grote verbouwing onderging.
In 1905 vond de verbouwing plaats van de sleepboot "BETSY", welke daarna "WILLEMINA GOEDKOOP" heette, terwijl een ijsbreker in bouw werd gegeven voor de sleepboot "ANTOINETTE W. GOEDKOOP".
Dat jaar werden de baggermolen "No. 3" en de elevator naar Kopenhagen verkocht. Terwijl het volgend jaar de baggermolen "AMSTERDAM" naar Zaltbommel werd verkocht.
Eveneens in 1906 werd echter een nieuwe baggermolen "OLDEBROEK"aangekocht.
Voorts werd in 1906 de passagierboot "KONINGIN WILHELMINA"- plaats biedende aan 1000 passagiers - in bouw gegeven, alsmede een steiger te Houtrakpolder, een kantoorgebouw te IJmuiden en de motorboot "PICCOLO 1".
In 1907 werd de grote sleepboot "JAN GOEDKOOP DZN" in bouw gegeven terwijl de sleepboot "DANIEL GOEDKOOP" naar Roemenië en de sleepboot "NOORD HOLLAND" No.1", de bok "HERCULES" en een heikar voor de sloop werden verkocht.
In 1908 werden besteld de motorboot "PICCOLO 2" (omdat de "PICCOLO 1" naar Antwerpen voor het schoolschip "Comte de Smet de Nayer" verkocht werd, dat even later met man en muis is vergaan ) en de motorvrachtboot "IJMUIDEN EXPRESS" voor het vervoer van vis en goederen voor de IJmuiderdienst, benevens de drijvende bok "SIMSON" met een lichtvermogen van 35 ton.
In het zelfde jaar werden de sleepboot "NOORD-HOLLAND" No. 6" en enige modderbakjes voor sloop verkocht.
In de afgelopen 7 jaar was de vloot nu belangrijk gemoderniseerd en bestond toen uit de sleepboten "Noord-Holland" No. 2 en No. 7" "HOLLAND", "JAN GOEDKOOP DZN", "ANTOINETTE W. GOEDKOOP", "WILLEMINA GOEDKOOP", de "ANNA", drie ijsbrekers, motorboot "PICCOLO 2", 2 zeevletten, s.s. "KONINGIN WILHELMINA", "DOLPHIJN", "MERCURIUS", "BEEMSTER", m.s. "IJMUIDEN EXPRESS", s.s. "ANNA CORNELIA", een kantoorlichter, bok "SIMSON", baggermolen "OLDEBROEK", 2 bakken voor boorinrichting van schroefankers, 2 bakken met heistelling, 1 heikar, 1 timmerark, 1 roei- en 1 peilboot, kolenlichter "ZELDENRUST", terwijl de firma tevens verschillende gebouwen en een werf te Buiksloot bezat.
In 1909 werd een nieuwe sleepboot "DANIEL GOEDKOOP" gebouwd, terwijl de sleepboot "ANNA" naar Friesland , de baggermolen "OLDEBROEK"naar Düsseldorf en nog 2 modderbakjes werden verkocht.
Ondanks de uitbreiding van de IJmuider-dienst met het s.s. "KONINGIN WILHELMINA"was er in 1910 behoefte aan meer vervoercapaciteit van personen en werd bij de Nederlandsche Scheepsbouw Mij. de grote passagiersboot "PRINS HENDRIK" besteld.
Dit schip was in staat 2000 personen te vervoeren, was de grootste passagierboot van Nederland voor de binnenvaart en kostte f 135.229,-- op de 1ste reis was het schip geheel bezet en bleek een groot succes te zijn.
De steiger te Velsen moest voor het schip belangrijk vergroot worden.
In 1910 werd nog de ijsbreker van de sleepboot "ANNA" die het vorige jaar reeds gekocht was, ook verkocht.
Ook de volgende jaren laten weer belangrijke vernieuwingen van de vloot van Gebr. Goedkoop zien.
Zo werd in 1911 de sleepboot "PIETER GOEDKOOP DZN"besteld.
Dat jaar werd tevens het kantoor te IJmuiden vernieuwd.
In 1912 werd de sleepboot "NOORD-HOLLAND" No . 7" andermaal verbouwd en daarna "HENRIETTE S.M. GOEDKOOP" genaamd.
De motorboot "PICCOLO 2" werd verkocht aan de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam, terwijl hiervoor van de erfgenamen van Pieter Goedkoop Dzn" de motorboot "PICCOLO 3" (m.s. "ORION" ) met schuitenhuis werden aangekocht.
Deze fraaie motorboot werd echter hetzelfde jaar nog met grote winst aan de Koninklijke Nederlandsche Petroleum Maatschappij te Mexico verkocht.
In dat zelfde jaar werd besloten tot de bouw van een kantoorgebouw aan de Ruyterkade 44, hetgeen ca . f 38.000,-- kostte.
Het huis Binnenkant 18, waar sinds 1897 de kantoren gevestigd waren geweest, werd op 1 april 1912 verlaten.
Jan Goedkoop Jr. verhuisde naar Ruyschstraat 1 (hoek Weesperzijde) in mei 1912.
In 1913 werd de bouw opgedragen van de sleepboot "HEYME GOEDKOOP" en de motorboot "PICCOLO 4", alsmede van een motorvrachtboot "AMSTERDAM EXPRESS".
Dat jaar werd het station IJmuiden vergroot en de inrichting voor boeiankerschroeven vernieuwd.
In 1914 bleek het noodzakelijk de vloot sleepboten opnieuw uit te breiden en werd de sleepboot "ELISABETH GOEDKOOP" in bouw gegeven.
In 1915 werd het houten kantoor te den Helder vervangen door een stenen gebouw terwijl de sleepboot "WILLEMINA GOEDKOOP" (ex . "BETSY") naar Friesland werd verkocht .
Eveneens werd dat jaar het schuitenhuis van de "PICCOLO 3" verkocht.
In 1916 werd de passagierboot "DOLPHIJN" geheel verbouwd , o.a. voorzien van een promenadedek, wat ruim f 45.000,-- kostte.
In hetzelfde jaar werd de sleepboot "NOORD-HOLLAND No.2" voor sloop verkocht terwijl tevens werden verkocht de veeboot "BEEMSTER" naar Alkmaar, enige roei- en peilboten en een gedeelte van terrein te Buiksloot.
In 1917 werd de ijsbreker van de "WILLEMINA GOEDKOOP" (welke in 1915 gekocht was) verkocht.
Gedurende de oorlogsjaren 1914 tot 1918 nam de scheepvaart op de haven Amsterdam steeds meer af en kreeg dus de sleepdienst in verhouding steeds minder werk.
Ten slotte waren bijna alle sleepboten opgelegd.
Het vervoer van personen en goederen per IJmuiderdienst nam in die tijd echter belangrijk toe.
In 1919 werd de passagierboot "MERCURIUS" aan Spanje verkocht, waar zij in de haven van Vigo (Spanje) dienst kwam doen.
Ook werd dat jaar de motorboot "PICCOLO 4" aan Nederlands Indië verkocht en per Stoomvaart Maatschappij "Nederland " vervoerd.
In 1920 werd de oude sleepboot "HOLLAND"geheel verbouwd en vernieuwd wat ca. f 42.000,-- kostte, en kwam weer onder de naam "WILLEMINA GOEDKOOP" in de vaart.
Waar de toekomst van de IJmuider-dienst er niet rooskleurig uitzag en tevens de N.V. Alkmaar Packet de lijn IJmuiden aan haar diensten gaarne wilde toevoegen, werd in mei 1920 de gehele dienst , bestaande uit de schepen "PRINS HENDRIK ", "KONINGIN WILHELMINA", "PRINSES JULIANA" (ex. "DOLPHIJN"), de vracht motorboten "IJMUIDEN- en AMSTERDAM EXPRESS", kantoren en steigers te IJmuiden, Velsen, Houtrakpolder, Westzaan en Amsterdam, verkocht voor de kapitale som van f 475.000,--.
Bij deze verkoop was bedongen, dat het personeel geheel overging in de dienst van de N.V. Alkmaar Packet.
In hetzelfde jaar werd ook het resterende deel van de werf te Buiksloot verkocht.
Aanvang 1922 werd de firma Gebr. Goedkoop ontbonden en omgezet in een naamloze vennootschap, N.V. Reederij v/h Gebr. Goedkoop met een kapitaal van een miljoen gulden, waarvan f 400.000,-- geplaatst.
Tot directeur werd benoemd de enige firmant van Gebr. Goedkoop , Jan Goedkoop Jr.
In dit jaar bleek het opnieuw nodig de vloot uit te breiden en werd de "ANNIE GOEDKOOP"aangekocht.
De goederendienst Amsterdam-Den Helder, welke zeer vele jaren had bestaan, werd in 1921 opgeheven en al het materieel aan de stoombootdienst Esona te den Helder verkocht.
Het personeel ging mede over.
In 1923 werd een grote ijsbreker ten behoeve van de sleepboot "DANIEL GOEDKOOP" in bouw gegeven, evenals een motorboot "PICCOLO 5".
In 1925 werden de "HENRIETTE S.M. GOEDKOOP" (ex. "NOORD-HOLLAND No. 7") voor de 3de maal verbouwd en vernieuwd , hetgeen f 31.000,-- kostte.
Dit schip was in 1867 gebouwd en nog in uitstekende toestand.
Ook de sleepboot "ANTOINETTE W. GOEDKOOP" werd verbouwd en van een nieuwe ketel voorzien.
In 1926 werd de kolenlichter "ZELDENRUST" verkocht en de sleepdienst uitgebreid door aankoop van de sleepboot "IKA GOEDKOOP"
In 1927 werd de sleepboot "ANNIE GOEDKOOP", welke in 1922 was aangekocht, wederom verkocht evenals de "WILLEMINA GOEDKOOP" (ex. "HOLLAND").
In hetzelfde jaar werd te Rotterdam een sleepboot aangekocht, welke wederom "WILLEMINA GOEDKOOP" werd genaamd.
In 1928 werd de motorboot "PICCOLO 5" naar Zaandam verkocht en de bouw van de stalen motorboot "PICCOLO 6" opgedragen.
De sleepdienst breidde zich voortdurend uit en het steeds groter worden van de zeeschepen deed de rederij besluiten tot de bouw van twee krachtige sleepboten "ANNA CORNELIA GOEDKOOP" en "ANNIE GOEDKOOP", terwijl kort daarop in 1929 de nog sterkere sleepboot "MARIA HENRIETTE GOEDKOOP"werd besteld.
De sleepbootvloot bestond toen uit de in uitstekende staat verkerende schepen: "PIETER GOEDKOOP" , "ANNA CORNELIA GOEDKOOP", "ELISABETH GOEDKOOP", "JAN GOEDKOOP DZN", "ANTOINETTE W. GOEDKOOP", "DANIEL GOEDKOOP ", "HENRIETTE S.M. GOEDKOOP", "HEYME GOEDKOOP", "WILLEMINA GOEDKOOP", "IKA GOEDKOOP", "ANNIE GOEDKOOP" en "MARIA HENRIETTE GOEDKOOP", dus totaal 12 sleepboten welke reeds in 1929 een sleeploon van f 656.000,-- bij elkaar verdienden.
In 1901 had dit f 76.600,-- bedragen, dus wel een geweldige vooruitgang !
In 1930 werd voor de sleepboot "WILLEMINA GOEDKOOP" een grote ijsbreker in bouw gegeven.
Daar het kantoorgebouw de Ruyterkade 44 door voortdurende verzakking onbewoonbaar werd, werd dat jaar besloten het geheel af te breken en een nieuw gebouw te laten plaatsen met woningen voor de walkapitein en walmachinist.
Op 3 mei 1931 werd het nieuwe kantoor feestelijk ingewijd en bleek geheel aan de verwachtingen te voldoen.
Voor bergingsdoeleinden werd een draagbaar motorpompje aangeschaft terwijl de bok "SIMSON"werd gemoderniseerd door het aanbrengen van een elektrische installatie met nieuwe lieren.
De stroom werd geleverd door een dynamo aangedreven door een kromhoutmotor.
De vloot was na de grote uitbreiding in 1928 en 1929 op voldoende sterkte gekomen en geheel en al in staat het benodigde sleepwerk in de havens van Amsterdam en Zaandam en op het Noordzeekanaal naar behoren te verrichten,
zodat tot 1939 geen nieuwe schepen in aanbouw behoefden te worden gegeven.
In januari 1939 kwam de N.V. Reederij voorheen Gebr. GOEDKOOP door aankoop in het bezit van alle aandelen van de N.V. Bureau Wijsmuller te IJmuiden, welke N.V. een zeesleepdienst en bergingsbedrijf exploiteert.
Daar Bureau Wijsmuller geheel aansluit aan de stadssleepdienst was deze aankoop een zeer belangrijk en voordelig feit.
In 1937 was de sleepboot "ANTOINETTE W. GOEDKOOP" met bijbehorende ijsbreker verkocht.
Deze sleepboot had sinds 1904 (dus 33 jaar) onafgebroken dienst gedaan.
Na sinds 1913 (dus 25 jaar) dienst te hebben gedaan werd in 1938 de sleepboot "HEYME GOEDKOOP" verkocht en in plaats hiervoor een krachtige sleepboot besteld, die wederom de naam "ANTOINETTE W. GOEDKOOP" kreeg.
In 1939 werd opdracht gegeven tot bouw van een bergingsvaartuig, voorzien van krachtige pompen en andere hulpwerktuigen.
Dit schip kwam najaar 1939 in de vaart en "HULP IN NOOD" gedoopt.
Het voorzag in een werkelijke behoefte, daar voortdurend van werk voorzien was en is.
Sinds het uitbreken van de oorlog met Duitsland op 10 mei 1941 heeft de sleepdienst zeer belangrijk minder werk gekregen, daarentegen kreeg de bergingsdienst het bijzonder druk voor het verwijderen van de vele wrakken in ons land.
Het s.s. "NAALDWIJK" dat daar in IJmuiden gezonken lag, werd door de bergingsdienst met goed gevolg gelicht.
De bok "SIMSON" beleefde grote tegenspoed, doordat deze in 1940 en 1941 in totaal 3 maal zonk.
De sleepboten "ELISABETH GOEDKOOP" en "ANNIE GOEDKOOP" werden door de vijand tot oorlogsbuit verklaard ,terwijl de sleepboten "PIETER GOEDKOOP", "ANNA CORNELIA GOEDKOOP" en "MARIA HENRIETTE GOEDKOOP" door de Duitse Marine werden gevorderd en naar Gdynia vertrokken met een vreemde bemanning.
De sleepdienst hield alleen dus nog de beschikking over de sleepboten "JAN GOEDKOOP DZN" , "ANTOINETTE W. GOEDKOOP", "DANIEL GOEDKOOP", "HENRIETTE S.M. GOEDKOOP", "WILLEMINA GOEDKOOP" en "IKA GOEDKOOP.
Sinds de omzetting van de firma in een naamloze vennootschap in 1922 weerspiegelen zich de goede resultaten in hoge dividenduitkeringen.
Deze bedroegen over: