topholder
 
 
| Home | Historie | Vlootlijst | Modelbouw | Diversen | Anekdotes | Videos | Links | Gastenboek | Contact |
round
  content_top

J. Hoff 2 e knecht a/b Maria Henriette Goedkoop 1951/1952

Na een zomerseizoen bij Koppe op de Marken Express a/b ss Eiland Marken, bij Goedkoop terechtgekomen samen met Jan Boontje schilderen op de Willemina.
Daarna als vaste boot op de Maria Henriette met schipper Greve, meester Goudriaan, stoker Simon Grasman en 1 e knecht Klaas Westerik, verdiende als jongste knecht (fl. 29,00 per week).
Simon woonde in Friesland en woonde tijdens werkdagen aan boord.
Ik zelf heb ik ook nog a/b geslapen zonder beddegoed, alleen op een kaal spiraal.
Als ik s'avonds mijn verkering naar huis had gebracht was het in de winter erg koud achterin, dus ik draaide de kachel aan tot Simon wakker werd van de warmte en de kachel weer dicht draaide, zo om en om.
Met dikke mist moesten we een keer leeg naar IJmuiden, ik stond met de eerste knecht voorop om te kijken, toen de meester boven kwam om te zeggen dat we aan de grond zaten. We waren in de bocht bij de Vrede zachtjes aan omhoog gelopen, de meester zag het aan de machine die wat zwaarder ging draaien.
Aan dek door de dikke mist totaal geen erg in gehad, er was natuurlijk alleen een vloeistofkompas aanwezig.
Voor grote passagiersschepen moesten we altijd met de Anna Comelia naar IJmuiden om en om voor of achterboot.
Zo moesten we een keer leeg naar IJmuiden voor de Johan van Oldenbarnevelt, die om 04.00 voor de pieren zou zijn.
Dus naar buiten geschut want de oude stoomboten van Wijsmuller mochten daar niet aankomen.
Alles boven de 10.000 ton bleven ze vanaf z.g. boven de maat.
We waren achterboot dus dwars van het fort achter vastgemaakt en de sleper op de kopbolder, de Johanvan Oldenbarnevelt moest aan BB meren in de Noordersluis.
De Johan van Oldenbarnevelt had zo'n gang de sluis in dat Greve zegt, we gaan niet naar achteren met de sleper (op het springertje rond laten vallen).
De Johanvan Oldenbarnevelt lag vol achteruit te draaien dus wij ook achteruit draaien.
De kont van de Maria Henriette schuurde langs de sluismuur tot dat we bij de reserve deur kwamen waar de vlotten zitten.
De Maria Henriette draaide z'n kont er in en sloeg op het vlot de schroef aan gort. Vervolgens losgegooid en de Marie Maria Henriette ging hinkend de sluis uit, de schade: er zat nog een half blad aan de schroef en de schroefas was krom.
We zijn naar Amsterdam gesleept om een nieuwe schroef op te halen(3.05 mtr).
Vervolgens naar IJmuiden naar het droogdokje in de vissershaven waar de zaak weer gerepareerd werd.

We zaten een keer met mist voor het Argentijnse passasiersschip de Yapyju die naar de KHL moest, we waren tot aan de Hembrug gekomen waar over de bak een bootsman liet weten dat de loods voor de brug wilde vastmaken (er was toen nog geen radiocommunicatie ).
Zelf zagen we de groene voor de brug, dus Greve zegt: we zijn nu al zover en besloot de Yapyju door de brug te trekken wat keurig ging. (alles kon bij Greve als hij z'n potje thee maar had).
Omdat ik in 1952 in dienst moest heb ik niet zo lang bij Goedkoop gezeten, maar gedurende die tijd verschillende 1 e knechten meegemaakt, t.w. Gerard Bier, Alli de Jong, Ahrend Mud en nog een waarvan ik de naam ben vergeten, weet wel dat hij in 1952 schipper op het Dieuwertje werd.
Ook Otto v/d Zwaag en Andries Dracht losten Greve soms af voor een vrije dag.
Daar een 2 e knecht op de Maria Henriette fl. 29,00 per week verdiende, heb ik aan de Heer Munnik gevraagd om stoker te worden op één van de kleinere boten, die fl. 36,00 per week verdienden.
Op een gegeven moment moest ik met de Willemina mee als stoker met meester Kiestra een boot weghelpen uit de Rietlanden.

Rechtuit varen hadden we stoom, maar met het bootje weghelpen hadden we geen stoom, we hadden nl een hoop stoom als we het niet nodig hadden en niets als het nodig was, dus Kiestra moest bijspringen. (het stoker worden was dus ook geen succes).
Cokes werd regelmatig meegenomen voor de kachel t'huis.
Er was een keer vergadering op de stookplaat van de Maria Henriette ik mocht er als snotneus niet bij zijn, dus ik vroeg of het nog lang duurde, Meester Hendriks zegt: hoezo?, nou ik moet nog een zakje cokes maken.
Hendriks: benje getrouwd? Nee, nou dan heb je ook geen cokes nodig, Ik zeg: bij mij thuis brand ook een kachel.
Even later kwam Heer Munnik op de steiger (nog aan de vismarkt) en vroeg aan mij,
waar zijn al die mensen.
Ik zeg: ze vergaderen op de Maria Henriette,hij zegt waarvoor? Ik zeg: ik heb horen fluisteren dat de mensen minder vakantie en minder loon willen.
Mijn antwoord werd niet in dank afgenomen, na mijn diensttijd ben ik bij de Koperen Ploeg terecht gekomen en uiteraard nog veel contact met de sleepboten.
Met vletjes van IJmuiden terug naar Amsterdam, maar vaak gingen we op de voorsleepboot zitten als we een grote boot met 3 of 4 man haden.
Ook in Ijmuiden op de warme koelkast een dutje gedaan als we de laatste trein misten, want in die tijd hadden we nog geen vervoer bij de Koperen Ploeg.
Tot zover enige herinneringen aan de goeie ouwe tijd, die weliswaar zwaar maar avontuurlijk was, maar ben er niet slechter van geworden.
Jan Hoff

spacer
spacer
spacer spacer spacer spacer spacer
 
 

Copyright www.reederijgebrgoedkoop.nl - informatie R.X. O'Bryan en H. Windhorst