topholder
 
 
| Home | Historie | Vlootlijst | Modelbouw | Diversen | Anekdotes | Videos | Links | Gastenboek | Contact |
round
rubriek image
  content_top
vlootlijst provincieboten
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail
thumbnail

m.slb. Groningen - nr. 31 - 33
bouwjaar : 1981
gebouwd bij : TILLE SCHEEPSBOUW BV te Kootstertille
bouwnummer : 221
machine-vermogen : 2x 1200 rpk, Z-peller
machine-installatie : 2x 2tact enkelw. 8cil. BOLNES dieselmotoren
snelheid : 12 knopen
trekkracht : 34 ton
bruto register ton : 238 ton
lengte over alles : 28,81 m
lengte tussen loodlijnen : 27,01 m
breedte : 9,33 m
holte : 4,68 m
diepgang : 3,75 m
roepletters : P E L C
bijzonderheden :
De sleepboot werd na oplevering ingebracht in Goedkoop Havensleepdiensten BV,
als Nr. 31.
In 1984 werd het motorvermogen van de sleepboot opgevoerd tot 3000 apk, hierdoor nam de trekkracht toe tot 40 ton.
De GRONINGEN werd in 1986, tezamen met de GELDERLAND gecharterd voor een periode van twee jaar door Intercor te Puerto Bolivar, Colombia.
In 1988 keerde de sleepboot terug naar Nederland.
Na aankomst werd de sleepboot eerst opgeknapt en daarna naar Terneuzen gedirigeerd om haar diensten te verlenen aan Wijsmuller's dochtermaatschappij Willem Muller BV.
Januari 1990 keerde de sleepboot weer terug naar IJmuiden om opgenomen te worden in de havendienst.
Zij werd weer ingebracht bij Goedkoop Havensleepdiensten BV, onderdeel van de divisie Wijsmuller Fleet Services BV.
In maart 1999 werd de sleepboot op de Oranjewerf te Amsterdam voorzien van een blusinstallatie, teneinde ingezet te kunnen worden op de LNG terminal van Atlantic LNG te Trinidad.
Begin april is de sleepboot vertrokken naar Trinidad om haar diensten te gaan verlenen in de haven van Point Lisas voor het nieuwe samenwerkingsverband van Wijsmuller en Plipdeco; PlipWijs Ltd.
De sleepboot keerde in oktober 2001 terug naar IJmuiden.
Op 10-06- 2005 is de sleepboot vetrokken naar Portugal, om daar werkzaamheden te verrichten in het Project Lissabon. (aankomst aldaar 15-06-05)
Herdoopt in Svitzer Leixoes.

m.slb. Gelderland - nr. 32
bouwjaar : 1981
gebouwd bij : TILLE SCHEEPSBOUW BV te Kootstertille
bouwnummer : 222
machine-vermogen : 2x 1200 rpk, Z-peller
machine-installatie : 2x 2tact enkelw. 8cil. BOLNES dieselmotoren
snelheid : 12 knopen
trekkracht : 34 ton
bruto register ton : 238 ton
lengte over alles : 28,81 m
lengte tussen loodlijnen : 27,01 m
breedte : 9,33 m
holte : 4,68 m
diepgang : 3,75 m
roepletters : P E H C
bijzonderheden :
De sleepboot werd na oplevering ingebracht in Goedkoop Havensleepdiensten BV.
In 1984 werd het motorvermogen van de sleepboot opgevoerd tot 3000 apk, hierdoor nam de trekkracht toe tot 40 ton.
In 1986 vertrok de sleepboot voor een charterperiode van twee jaar naar Colombia om aldaar dienst te gaan doen in de haven van Puerto Bolivar. De sleper werd gecharterd door Intercor.
Nadat het charter beëindigd was in 1988, werd door de charteraar besloten om de sleepboot aan te kopen.
Nieuwe eigenaar werd Carbones de Colombia (CARBOCOL) te Puerto Bolivar waarvoor Intercor als operator optrad.
Op 26 februari kwam sleepboot onder Colombiaanse-vlag in de vaart als CIUDAD DE RIOHACHA.

m.slb. Overijssel - nr. 33
bouwjaar : 1981
gebouwd bij : TILLE SCHEEPSBOUW BV te Kootstertille
bouwnummer : 223
machine-vermogen : 2x 1200 rpk, Z-peller
machine-installatie : 2x 2tact enkelw. 8cil. BOLNES dieselmotoren
snelheid : 12 knopen
trekkracht : 34 ton
bruto register ton : 238 ton
lengte over alles : 28,81 m
lengte tussen loodlijnen : 27,01 m
breedte : 9,33 m
holte : 4,37 m
diepgang : 3,75 m
roepletters : P G P S
bijzonderheden :
De sleepboot werd na oplevering ingebracht in Goedkoop Havensleepdiensten BV.
In 1982 werd de sleepboot aangepast om dienst te gaan doen in Libië en werd ondergebracht bij een werkmaatschappij van BV Bureau Wijsmuller; General Tugboat Company te Willemstad.
De sleepboot werd in de vaart gebracht onder de vlag van de Nederlandse Antillen en werd daarvoor hernoemd in BENGHAZI.
Tevens werd de sleepboot voorzien van een brandblusinstallatie.
Een jaar later, in 1983 werd de sleepboot ondergebracht bij Terminal & Offshore Maintenance Curacao, eveneens te Willemstad, N.A.
Haar roepletters werden veranderd in, P J B J.
De BENGHAZI werd in 1990 overgedaan aan Sirte Oil Co. te Libië. Naamsverandering vond niet plaats.
Hetzelfde jaar werden de uitlaten naar bovendeks gehaald.
Sirte Oil Company for Production, Manufacturing of Oil & Gas
te Benghazi, Libië stond in 1993 als geregistreerd eigenaar.

m.slb. Utrecht - nr. 34
bouwjaar : 1981
gebouwd bij : TILLE SCHEEPSBOUW BV te Kootstertille
bouwnummer : 224
machine-vermogen : 2x 1200 rpk, Z-peller
machine-installatie : 2x 2tact enkelw. 8cil. BOLNES dieselmotoren
snelheid : 12 knopen
trekkracht : 34 ton
bruto register ton : 238 ton
lengte over alles : 28,81 m
lengte tussen loodlijnen : 27,01 m
breedte : 9,33 m
holte : 4,37 m
diepgang : 3,75 m
roepletters : P I C X
bijzonderheden :
De sleepboot werd na oplevering ingebracht in Goedkoop Havensleepdiensten BV.
In 1982 werd de sleepboot ondergebracht bij een werkmaatschappij van BV Bureau Wijsmuller; General Tugboat Company te Willemstad.
De sleepboot werd aangepast om dienst te gaan doen in Libië, zij werd hiervoor uitgerust met een brandblusinstallatie en een hydraulische dekkraan.
Onder de vlag van de Nederlandse Antillen kwam zij in de vaart als BISHR.
Een jaar later, in 1983 werd de sleepboot ondergebracht bij een andere werkmaatschappij van BV Bureau Wijsmuller; Fiparco Shipping NV, eveneens gevestigd te Willemstad, N.A.
Haar roepletters werden veranderd in, P J B L.
De BISHR werd in 1987 overgedaan aan Sirte Oil Co. te Libië
zonder naamswijziging.
Hetzelfde jaar werden de uitlaten naar bovendeks gehaald.
Tijdens de oorlog in Libië, is in Augustus 2011 de Bishr in de haven van Brega gezonken,
door een raket aanval van de Nato. ( Geraakt in de Machinekamer)

m.slb. Zeeland - nr. 35
bouwjaar : 1982
gebouwd bij : TILLE SCHEEPSBOUW BV te Kootstertille
bouwnummer : 228
machine-vermogen : 2x 1200 rpk, Z-peller
machine-installatie : 2x 2tact enkelw. 8cil. BOLNES dieselmotoren
snelheid : 12 knopen
trekkracht : 32 ton
bruto register ton : 236 ton
lengte over alles : 28,81 m
lengte tussen loodlijnen : 27,01 m
breedte : 9,33 m
holte : 4,68 m
diepgang : 3,75 m
roepletters : P I W Q
bijzonderheden :
Tijdens de bouw van de sleper verwierf BV Bureau Wijsmuller een contract bij de toen in aanbouw zijnde Oosterschelde-werken waarbij de sleepboot ingezet zou kunnen worden.
De op stapel staande sleepboot werd hiervoor alsnog voorzien van een hekrol en een hydraulische kraan.
Na oplevering kwam de sleepboot als ZEELAND in dienst voor de aannemerscombinatie DOS-Bouw en werd de zij ondergebracht bij Wijsmuller BV.
In 1983 werd de sleepboot voorzien van een nieuwe sterkere sleepwinch, welk noodzakelijk bleek voor de werkzaamheden op de Oosterschelde vanwege de sterke stroming.
De trekkracht werd hierdoor opgevoerd naar 50 ton.
Na beëindiging van het contract in 1985, keerde de sleepboot terug naar IJmuiden alwaar zij ingebracht werd bij Goedkoop Havensleepdiensten BV.
Vervolgens werd de sleepboot ZEELAND tien jaar later, in 1995 ingebracht bij de divisie Wijsmuller Fleet Services BV.
Juli 1999 werd de naam Goedkoop Havensleepdiensten BV veranderd in Wijsmuller Amsterdam Havensleepdiensten BV.
De naam Goedkoop die op de verschansingen was aangebracht werd overgeschilderd met de naam Wijsmuller.

m.slb.Brabant - nr. 36
bouwjaar : 1982
gebouwd bij : TILLE SCHEEPSBOUW BV te Kootstertille
bouwnummer : 229
machine-vermogen : 2x 1200 rpk, Z-peller
machine-installatie : 2x 2tact enkelw. 8cil. BOLNES dieselmotoren
snelheid : 12 knopen
trekkracht : 32 ton
bruto register ton : 236 ton
lengte over alles : 28,53 m
lengte tussen loodlijnen : 26,19 m
breedte : 9,33 m
holte : 4,37 m
diepgang : 3,75 m
roepletters : P D F D
Bijzonderheden
Bureau Wijsmuller BV verwierf nog tijdens de bouw een contract voor assistentie van werkschepen bij de toen in aanbouw zijnde Oosterschelde-werken.
De sleepboot BRABANT zou aldaar worden ingezet.
Nog tijdens de bouw werd de sleepboot alsnog voorzien van een hekrol en een hydraulische kraan.
Na oplevering kwam de sleepboot in dienst voor de aannemerscombinatie DOS-Bouw en werd de zij ondergebracht bij Wijsmuller - 'Brabant' BV.
In 1983 werd de sleepboot voorzien van een nieuwe sterkere sleepwinch, de trekkracht werd hierdoor opgevoerd naar 50 ton.
Na beëindiging van het contract in 1985 keerde de BRABANT terug naar IJmuiden alwaar zij ingebracht werd bij Goedkoop Havensleepdiensten BV.
Januari 1990 werd de sleepboot overgedaan aan de Noorse sleepbootreder Johannes Østensjø d.y. te Haugesund.
Wijsmuller Holding BV heeft 25% aandelen in deze maatschappij.
De sleepboot werd in de vaart gebracht als AJAX en kreeg het oproepnummer 11 op haar accommodatie.
De sleepboot werd geheel overgeschilderd in de maatschappij kleuren van de Noorse reder; lichtblauwe accommodatie en donkerblauwe romp.
De sleepboot keerde op 3 november 1999 terug naar IJmuiden.
Na een korte periode van reparaties en schilderwerk werd de sleepboot weer als BRABANT toegevoegd aan de havendienst van Wijsmuller Amsterdam Havensleepdiensten BV.
Op 10-06- 2005 is de sleepboot vetrokken naar Portugal, om daar werkzaamheden te verrichten in het Project Lissabon. (aankomst aldaar 15-06-05)
Herdoopt in Svitzer Lisboa.

m.slb Limburg - nr. 33 - 37
bouwjaar : 1982
gebouwd bij : TILLE SCHEEPSBOUW BV te Kootstertille
bouwnummer : 230
machine-vermogen : 2x 1200 rpk, Z-peller
machine-installatie : 2x 2tact enkelw. 8cil. BOLNES dieselmotoren
snelheid : 12 knopen
trekkracht : 32 ton
bruto register ton : 235 ton
lengte over alles : 28,81 m
lengte tussen loodlijnen : 26,19 m
breedte : 9,33 m
holte : 4,37 m
diepgang : 4,06 m
roepletters : P F O Y
bijzonderheden :
Nadat de overdracht van de sleepboot had plaatsgevonden werd de LIMBURG door BV Bureau Wijsmuller ingebracht bij Goedkoop Havensleepdiensten BV, als Nr.33.
Om de sleepboot in te zetten voor buitenlandse contracten werd de sleepboot ingebracht bij Wijsmuller Fleet Services BV, hetgeen een werkmaatschappij betrof welk zich bezighield met het aanbieden van havensleepdiensten in buitenlandse havens.
Zo werd de sleepboot LIMBURG in 1989 naar Nigeria gedirigeerd om aldaar sleepwerk te verrichten voor de nationale oliemaatschappij. Alvorens de sleepboot naar Nigeria over te varen, werd de sleepboot te Bolnes voorzien van twee blusmonitoren.
De sleepboot keerde in december 1997 terug naar IJmuiden na afloop van het meerjarig contract te Nigeria.
Nadat de sleepboot LIMBURG een dokbeurt had ondergaan werd de sleepboot weer in dienst genomen door Goedkoop Havensleepdiensten BV.
In juli 1999 werd de sleepboot ingebracht in Wijsmuller Amsterdam Havensleepdiensten BV.
Na de overname door Svitzer voer de Limburg in Maputo.
Oktober 2012 verkocht naar Saudi Arabie, herdoopt inNPS1. werkgebied zal Jubail worden.

m.slb. Friesland - nr. 34
bouwjaar : 1982
gebouwd bij : TILLE SCHEEPSBOUW BV te Kootstertille
bouwnummer : 231
machine-vermogen : 2x 1200 rpk, Z-peller
machine-installatie : 2x 2tact enkelw. 8cil. BOLNES dieselmotoren
snelheid : 12 knopen
trekkracht : 32 ton
bruto register ton : 234 ton
lengte over alles : 28,81 m
lengte tussen loodlijnen : 28,02 m
breedte : 9,33 m
holte : 4,68 m
diepgang : 3,75 m
roepletters : P E E L
bijzonderheden
Nadat de sleepboot was overgedragen kwam de sleepboot FRIESLAND in dienst van Goedkoop Havensleepdiensten BV.
De sleepboot FRIESLAND vertrok in 1986 naar Sint Eustatius, Nederlandse Antillen.
De uitbrengreis werd uitgevoerd met een bemanning van Wijsmuller-dochter Rederij Gebr. Wijsmuller te Baarn.
Te Sint Eustatius werd de sleepboot ingezet voor terminal-sleepwerk en bergingsdienst.
De sleepboot werd ingebracht bij Wijsmuller International NV en ondergebracht in een aparte BV; Wijsmuller - 'Friesland' BV.
In 1989 werd de sleepboot na beëindiging van het contract naar Nigeria gedirigeerd om aldaar sleepwerk te gaan verrichten van de nationale oliemaatschappij in de haven van Port Harcourt.
December 1997 keerde de sleepboot terug naar IJmuiden nadat het meerjarig sleepcontract beëindigd was.
De sleepboot FRIESLAND kwam na een dokbeurt weer bij Goedkoop Havensleepdiensten BV in dienst, welk een onderdeel vormde van de divisie Wijsmuller Fleet Services BV.
In 1999 werd het motorvermogen van de sleepboot opgevoerd.
De FRIESLAND kreeg hierdoor een trekkracht van 40 ton en een snelheid van 13 knopen.
Per 1 juli 1999 werd de naam Goedkoop Havensleepdiensten BV opgeheven.
Nieuwe maatschappijnaam werd Wijsmuller Havensleepdiensten Amsterdam BV, alszodanig werd de sleepboot ook hierin ondergebracht. Op de bakboord en stuurboord verschansing van de sleepboot werd de naam Goedkoop overgeschilderd met de naam Wijsmuller.

m.slb.Titan - nr. 41
bouwjaar : 1993
gebouwd bij : CONST. NAV. SANTADOMINGO S.A. te Vigo
bouwnummer : 700
machine-vermogen : 2x 1590 kW
machine-installatie : 2x 4tact enkelw. 8cil. A.B.C., type 8DZG dieselmotoren
snelheid : 12,8 knoop
trekkracht : 51 ton vooruit / 42 ton achteruit
bruto register ton : 314 ton
lengte over alles : 30,52 m
lengte tussen loodlijnen : 28,90 m
breedte : 10,00 m
holte : 4,95 m
diepgang : 3,75 m
roepletters : P H Y V
bijzonderheden :
De sleepboot is nadat zij was overgedragen in dienst gesteld bij Goedkoop Havensleepdiensten BV.
Zij stond als TITAN geregistreerd voor Wijsmuller Transport BV.
In 1995 werd de sleepboot ingebracht in een geheel nieuwe divisie van Wijsmuller Holding BV; Wijsmuller Fleet Services BV en met als geregistreerd eigenaar; Wijsmuller Holland BV.
Juli 1999 werd de rederijnaam veranderd in Wijsmuller Amsterdam Havensleepdiensten BV.
De op de verschansing aangebrachte naam Goedkoop werd vervangen door de naam Wijsmuller.
07-10-2009 verkocht aan Portland-port authority te Portland - Engeland.
Herdoopt in Maiden Castle.

m.slb. Simson - nr. 42
bouwjaar : 1993
gebouwd bij : CONST. NAV. SANTADOMINGO S.A. te Vigo
bouwnummer : 701
machine-vermogen : 2x 1590 kW
machine-installatie : 2x 4tact enkelw. 8cil. A.B.C., type 8DZG dieselmotoren
snelheid : 12,8 knoop
trekkracht : 50 ton
bruto register ton : 314 ton
lengte over alles : 30,52 m
lengte tussen loodlijnen : 28,11 m
breedte : 10,00 m
holte : 4,95 m
diepgang : 3,75 m
roepletters : P H H N
bijzonderheden :
De sleepboot is nadat zij was overgedragen in dienst gesteld bij Goedkoop Havensleepdiensten BV.
Zij stond als SIMSON geregistreerd voor Wijsmuller Transport BV.
In 1995 werd de sleepboot ingebracht in een geheel nieuwe divisie van Wijsmuller Holding BV; Wijsmuller Fleet Services BV.
Als geregistreerd eigenaar was vermeld; I.N.G. Lease Structured Finance BV.
De sleepboot werd tevens ingezet als stationsboot met ligplaats te IJmuiden.
In 1998 is de sleepboot voorzien van een blusmonitor.
De sleepboot SIMSON werd in juli 1999 ingebracht in Wijsmuller Amsterdam Havensleepdiensten BV.
De op de verschansing aangebrachte naam Goedkoop werd vervangen door de naam Wijsmuller.

spacer
spacer
spacer spacer spacer spacer spacer
 
 

Copyright www.reederijgebrgoedkoop.nl - informatie R.X. O'Bryan en H. Windhorst